Vis daugiau užsienio piliečių pasirenka atvykti į Lietuvą. Priežastys yra labai įvairios: apsigyventi, studijuoti, kurti verslą ir kt. Nesvarbu, koks yra jūsų tikslas. Turite atlikti keletą veiksmų tam, kad jūsų buvimas šioje šalyje būtų visapusiškai aprūpintas. Šiame straipsnyje dalinamės patarimais, kurie padės lengviau įsitvirtinti Lietuvoje ir atrasti galimybes save realizuoti.
Jei atvykote į Lietuvą ir planuojate joje būti daugiau nei 3 mėnesius, užsiregistruokite Migracijos Departamente internetu arba atvykus į fizinę vietą, kurios adresą rasite čia. Tai atlikus valstybinės institucijos matys jūsų registraciją ir galės užtikrinti teisėtas sąlygas likti šioje šalyje. Be to, jūs galėsite gauti laikiną leidimą gyventi Lietuvoje bei nacionalinę vizą. Tačiau, jei planuojate atvykti į Lietuvą iš trečiųjų šalių - visus šiuos leidimus privalote turėti dar prieš kelionę. Lietuvoje galėsite juos tik prasitęsti.
Dažniausiai laikinas leidimas gyventi Lietuvoje yra išduodamas 1, 2 arba 3 metams. Gali būti išduodamas ir trumpesniam laikotarpiui.
Atvykus į Lietuvą ir turint laikiną leidimą gyventi privalote per 1 mėnesio laikotarpį deklaruoti savo gyvenamąją vietą. Tai galite padaryti toje savivaldybėje arba vietos seniūnijoje, kurioje gyvensite. Jei neturite galimybės deklaruoti gyvenamąją vietą ten, kur apsistojote – galite būti įtraukti į vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą. Pavyzdžiui, apsistojus Klaipėdoje turite apsilankyti ir deklaruoti gyvenamąją vietą Klaipėdos savivaldybėje.
Deklaruoti savo gyvenamąją vietą yra svarbu dėl kelių priežasčių, kurios pagerins jūsų gyvenimo kokybę Lietuvoje. Pirmiausia, galėsite pasirinkti bei registruotis į norimą medicinos įstaigą bei gauti privalomą sveikatos draudimą. Taip pat, turėsite galimybę pasinaudoti visomis, jums priklausančiomis išmokomis ir lengvatomis. Jei turite vaikų, pagal gyvenamąją vietą jums bus priskirtas nemokamas darželis ir (arba) mokykla.
Atvykus į Lietuvą ir deklaravus gyvenamąją vietą jūs jau tampate draudžiamuoju, o kai sumokate pirmąją privalomojo sveikatos draudimo (PSD) įmoką, jūsų statusas pasikeičia į apdraustąjį. Įprastai kas mėnesį šią įmoką už dirbantįjį sumoka darbdavys. Jei priklausote socialiai jautriai grupei, už jus tai atlieka valstybė. Tačiau jei nesimokote, esate bedarbis ir nesate užsiregistravęs Užimtumo tarnyboje arba dirbate savarankiškai (įkūrėte / vystote verslą, dirbate su individualia veikla arba verslo liudijimu), šią įmoką turėsite sumokėti patys.
Tad kitas svarbus veiksmas – registracija Valstybinio socialinio draudimo fonde, dar kitaip vadinamoje SODROJE. Ši valstybinė institucija yra atsakinga už gyventojų darbo ir socialinę apsaugą Lietuvoje. Tai tampa ypač svarbu praradus darbą, susirgus, išėjus į pensiją arba patiriant kitus finansinius sunkumus. Gaunama socialinė pašalpa, parama ir (arba) kompensacijos leidžia užtikrinti savo būtinuosius pragyvenimo poreikius ir nepalūžti.
Daugiau informacijos galite sužinoti užsiregistravus gyvai konsultacijai internetu.
Jei Lietuvoje dar neturite darbo, registruokitės į Užimtumo tarnybą. Ji gali ne tik suteikti darbo susiradimo paslaugas, bet ir kelti jūsų kvalifikaciją. Jums gali būti pasiūlytas lietuvių kalbos kursas, kuris leis be papildomų finansinių išlaidų lengvai suprasti ir išmokti kalbėti šia kalba. Taip pat galite dalyvauti įvairiose kvalifikacijos kėlimo / keitimo kursuose bei mokymuose. Visa tai padės jums tobulėti ir atvers platesnes galimybes įsitvirtinti darbo rinkoje. Be to, užsiregistravus Užimtumo tarnyboje jums suteikiama teisė pasinaudoti ir SODROS teikiama finansine parama.
Registracija į Užimtumo tarnybą vykdoma International House Klaipėda puslapyje arba atvykus į Užimtumo tarnybos teritorinį skyrių, esantį jūsų gyvenamojoje vietoje. Registracijai būtini dokumentai yra pasas / tapatybės kortelė ir galiojantis leidimas gyventi Lietuvoje ir dokumentas. Gali prireikti ir jūsų išsilavinimą bei darbo kompetencijas patvirtinančių dokumentų, tačiau jie turi būti išversti į lietuvių kalbą.
Kitas, ne ką mažiau svarbus darbas – registracija Valstybinėje Mokesčių Inspekcijoje (VMI). Lietuvoje dirbantys, gaunantys pajamas ir mokesčius mokantys asmenys kiekvienais metais turi deklaruoti savo finansinę suvestinę iki gegužės 1 dienos.
Tačiau jei jūs turite verslą Lietuvoje, su šia institucija susidursite dažniau. Kas mėnesį jums reikės mokėti su darbuotoju susijusius mokesčius, kaip valstybinį socialinį draudimą (VSD), privalomą sveikatos draudimą (PSD), gyventojų pajamų mokestį (GPM) bei papildomą II pakopos pensijos kaupimą, jei darbuotojas tokį turi.
Jei jūsų verslas sėkmingas ir per einamuosius 12 mėnesių pajamos Lietuvoje viršys 45 000 € arba iš ES šalių įsigysite prekių / paslaugų už daugiau nei 14 000€, jūs automatiškai tapsite PVM mokėtoju ir šį įmonės statusą turėsite įregistruoti VMI. Žinoma, taip pat juo tapti galite ir veiklos pradžioje, savanoriškai pateikus prašymą įsiregistruoti PVM mokėtojo statusą. PVM mokamas kas mėnesį, o jo dydis lygus 21%, tačiau skirtingoms ekonominėms veikloms gali būti taikomas lengvatinis PVM. Užsiregistruoti ir daugiau sužinoti apie mokesčių sistemą Lietuvoje galite www.vmi.lt arba atvykę asmeninei konsultacijai su VMI atstovu, dirbančiu International House Klaipėda.
Užsiregistravus visose būtinose valstybinėse įstaigose verta nepamiršti ir medicinos centro, kuriame jums bus teikiamos sveikatos priežiūros bei atstatymo paslaugos. Geriausia tai padaryti tada, kai dar nesergate – taip išvengsite papildomo streso.
Renkantis medicinos centrą, polikliniką arba šeimos gydytojo kabinetą verta atkreipti dėmesį į tai, ar medicinos įstaiga yra sudariusi sutartį su teritorinėmis ligonių kasomis (TLK) ir ar jos teikiamos paslaugos yra finansuojamos privalomojo socialinio draudimo fondo (PSDF) lėšomis. Būtent tai leis jums naudotis nemokamomis arba pigesnėmis sveikatos priežiūros paslaugomis ir nepermokėti. Visas medicinos įstaigas, kurių paslaugos yra finansuojamos iš PSDF galite rasti čia.
Lietuviškos banko sąskaitos turėjimas atveria plačias galimybes gauti pajamas, atsiskaityti už suteiktas paslaugas ir prekes, naudotis elektroninėmis valdžios paslaugomis, registruotis įvairiems vizitams pas specialistus ir kt. Tai galite padaryti bet kuriame norimame banko skyriuje. Svarbu nepamiršti, kad dauguma bankų paslaugas teikia iš anksto užsiregistravusiems. Tad tinkamai pasiruošus vizitui sutaupysite daug laiko ir išvengsite nesklandumų.
Įgijus akademinį išsilavinimą ir kvalifikaciją užsienyje, rekomenduojama turimus dokumentus pateikti Studijų kokybės vertinimo centrui (SKVK). Daugiau apie pripažinimo tvarką ir reikiamus dokumentus galite paskaityti čia.
Tuo tarpu profesinės kvalifikacijos pripažinimas patvirtina, kad jūsų anksčiau įgytos žinios atitinka konkrečiai darbo sričiai keliamus reikalavimus. Kai siekiama kilti karjeros laiptais srityje, kuri yra reglamentuota, būtina pateikti dokumentus atitinkančioms centralizuotoms kompetentingoms institucijoms. Jei jūsų atstovaujama profesija yra nereglamentuota – jūsų kompetencijas įvertina potencialus darbdavys. Reglamentuojamų profesijų sąrašą ir kontaktus dokumentų pripažinimui gauti rasite čia.
Patvirtinus jūsų kompetencijas galėsite pilnavertiškai konkuruoti darbo rinkoje su panašią kvalifikaciją turinčiais darbo ieškotojais. Tai suteiks jums pranašumą prieš kitus asmenis, kurie į Lietuvą atvyko gyventi ir ieškotis darbo, tačiau dar nepatvirtino savo išsilavinimo ir kompetencijų.
Įsitvirtinti naujoje šalyje visada yra lengviau, kai esate tam tikros bendruomenės dalis. Kviečiame užsiprenumeruoti International House Klaipėda kasmėnesinį naujienlaiškį tam, kad sužinotumėte svarbiausią informaciją ir renginius, skirtus tarptautinės bendruomenės Klaipėdoje palaikymui.